Jernkjølen


Denne jernkjølen veier 1800 kilo og var montert på losskøyta “Frithjof” som Colin Archer bygget til los Thor Andersen i Ula i 1891. Jernkjølen var boltet godt fast under båtens trekjøl.


Jernkjøl som fast og økt ballast sammen med dypere skrog var deler av Archers reform i 1880-årene som gjorde losskøytene til sikrere båter.


https://tollerodden.no/wp-content/uploads/2024/06/Record-online-voice-recorder.com_.mp3

Den nye båttypen ble lenge bare bygget på to steder, her hos Archer og hos Thor Martin Jenssen i Porsgrunn, tidligere formann på båtbyggeriet i Larvik.


Losskøytene ble mal for redningsskøytene som alle ble bygget med tyngre jernkjøler, opp til 6500 kg. Også lystbåter og fiskeskøyter ble bygget med jernkjøl.


I alt 125 av Colin Archers 200 båter fra Larvik ble levert med jernkjøl. Jernkjølene var spesialbestillinger til hver enkelt båt, og ble levert til Colin Archer fra støperier i Porsgrunn og Oslo. Andre båtbyggere brukte vanligvis ikke jernkjøl på skøytene.


Da “Frithjof” ble restaurert på 1990-tallet ble jernkjølen byttet ut og donert til Larvik Sjøfartsmuseum av eieren Petter Olsen. Båten har etter et langt liv som lystbåt ulike steder hjemmehavn i Fredrikstad i dag.


Los Thor Andersens losskøyte “Frithjof II “fra 1896 ligger i Skottebrygga, og er bygget i Porsgrunn av Thor M. Jenssen, men har ikke jernkjøl.

MER INFO
  • Om Oss
    • Kontakt
    • Historikk
    • Funn og håndverk
    • Før og etter
    • Prosjekt Tollerodden
    • Organisasjon
    • Tolleroddens venner
    • Tidligere Årsmeldinger
      • Årsmelding 2023
      • Årsmelding 2022
      • Årsmelding 2021
      • Årsmelding 2020
      • Årsmelding 2019
      • Årsmelding 2018
      • Årsmelding 2017
      • Årsmelding 2016
    • Presse
    • Bidragsytere
  • Nyheter
  • Arrangementer
    • Utleie og selskap
    • Colin Archer’s Livsminnedag
  • Bli Medlem
  • -
  • Nyhetsbrev
  • Utleie
  • Colin Archer Senter - en idé!