Denne jernkjølen veier 1800 kilo og var montert på losskøyta “Frithjof” som Colin Archer bygget til los Thor Andersen i Ula i 1891. Jernkjølen var boltet godt fast under båtens trekjøl.
Jernkjøl som fast og økt ballast sammen med dypere skrog var deler av Archers reform i 1880-årene som gjorde losskøytene til sikrere båter.
Den nye båttypen ble lenge bare bygget på to steder, her hos Archer og hos Thor Martin Jenssen i Porsgrunn, tidligere formann på båtbyggeriet i Larvik.
Losskøytene ble mal for redningsskøytene som alle ble bygget med tyngre jernkjøler, opp til 6500 kg. Også lystbåter og fiskeskøyter ble bygget med jernkjøl.
I alt 125 av Colin Archers 200 båter fra Larvik ble levert med jernkjøl. Jernkjølene var spesialbestillinger til hver enkelt båt, og ble levert til Colin Archer fra støperier i Porsgrunn og Oslo. Andre båtbyggere brukte vanligvis ikke jernkjøl på skøytene.
Da “Frithjof” ble restaurert på 1990-tallet ble jernkjølen byttet ut og donert til Larvik Sjøfartsmuseum av eieren Petter Olsen. Båten har etter et langt liv som lystbåt ulike steder hjemmehavn i Fredrikstad i dag.
Los Thor Andersens losskøyte “Frithjof II “fra 1896 ligger i Skottebrygga, og er bygget i Porsgrunn av Thor M. Jenssen, men har ikke jernkjøl.