Beddingen

Archers første båter

Colin Archer fattet for alvor interesse for seiling og båtbygging da han i 1861 kom hjem fra et rundt ti år langt opphold i Amerika og Australia. Han bygde sine første båter i ei bu nede ved Krabbedammen, syd for hovedhuset Tollerodden.

En 26 fots seilbåt med navnet Maggie, basert på hans tegninger, ble sjøsatt i 1867. Den imponerte stort med sine seilegenskaper. Da Archer la sine første fartøy ut for salg året etter, kom etterspørselen fra kunder og dermed også behov for større plass.

Verftet og beddingen etableres

I 1869 bestilte Tollvesenet en ny 40 fots klinkbygget og gaffelrigget skøyte av Colin Archer. For å utføre arbeidet, ble området mot byen valgt som verftsområde. Dermed var en 40 år lang og innholdsrik maritim historie på Tollerodden i gang.

På beddingen hvor du nå står, kunne det bygges to båter samtidig, med kjølen plassert i hver sin renne. Rennene har en helning ut mot sjøen og hadde treverk i bunnen, slik at båtene kunne gli ut med passende fart under sjøsetting.

I 1872 ble det bygd ei båtbu over den ene renna, og kort tid etter over den andre. Det ga mulighet for å arbeide effektivt året rundt.

Verftstiden på Tollerodden

Ved å flytte virksomheten nærmere Skottebrygga, kunne det etableres et større båtbyggeri (verft). På området bak selve beddingen sto Drengestuen hvor det var innredet riggeloft. Denne var i nyere tid bolig, men ble revet i 1970 da det nåværende parkområdet ble etablert.

Colin Archer var svært opptatt av kvalitet og detaljer. Han var ofte med og plukket ut emnene til båtene hos lokale skogeiere. Det ble benyttet eik til kjøl og stevner, mens einer ble brukt til å lage trenagler. I det hele tatt var området, der det nå er park og plener, en av byens viktige arbeidsplasser.

Verftet, fra Skottebrygga bort mot hovedhuset på Tollerodden, var en viktig del av det maritime området. I mange år hadde seilskuter, særlig fra Holland, ankret opp for å laste tømmer og materialer som skulle brukes til å reise hus og diker i hjemlandet. Aktiviteten her var nok til inspirasjon for den unge Colin, og muligens ble grunnlaget for båtbyggingen lagt allerede i ungdomsårene.

Virksomheten på verftet ble lagt ned i 1909. Archer hadde i flere år snakket om å trappe ned, men det kom stadig bestillinger på nye båter, så han fortsatte. Meningen var at hans assistent gjennom 15 år, Axel Harman, skulle ta over, men da han brått døde, valgte Archer å avvikle verftet, 77 år gammel.

Tiden etter Archer

Etter at verftet ble lagt ned, var det forskjellig virksomhet på verftsområdet. Her ble blant annet småbåter reparert og holdt i opplag, men plassen forfalt mer og mer. Den ene av båtbuene ble revet før krigen, den andre ca. 1950. Senere er det foretatt utfyllinger rundt beddingen, noen steder rundt seks meter ut i fjorden. Det historiske området ble kraftig forringet, og vedlikehold ble ikke foretatt.

Beddingen restaureres

Stiftelsen Tollerodden tok i 2021 initiativ til å restaurere den gamle beddingen. En tilstandsregistrering og tilbakeføringsplan ble utarbeidet, og det ble søkt om og bevilget midler fra flere hold til gjennomføring arbeidet. Våren 2024 var beddingen restaurert, og fremstår nå som et fysisk tidsbilde fra den gang Larviks maritime virksomhet var på sitt sterkeste.

Den historisk-maritime aksen her på Tollerodden – fra Skottebrygga, via Larviks Sjøfartsmuseum, Archers bedding, Sverdrupmoloen og bygningen Tollerodden fra 1660-tallet – synliggjør en viktig del av vår historie.

Planer for framtida

Nettopp her arbeider Stiftelsen Tollerodden for å etablere et Colin Archer-senter. Rundt redningsskøyta RS 14 Stavanger, som nå ivaretas i båthallen her på Tollerodden, er målet å utvikle en attraksjon som synliggjør betydningen av Colin Archers virksomhet, lokalt, nasjonalt og internasjonalt.