«Amerikagave» til Larvik og Colin Archer-senteret!

Rett før julaften tikket det inn en amerikagave til Stiftelsen Tollerodden fra Baltimore i USA. Vekt 245 kg!

En modell av skonnertbriggen LEON konstruert og bygd på «Laurviks Strandværft» i Rekkevikbukta av Colin Archer i perioden 1878-1880. Udødeliggjort i verdens mest berømte bok om skipsmodellbygging «Plank on frame models» av A.H. Underhill – første gang utgitt i 1958!

Stiftelsen Tolleroddens forberedende arbeid med et mulig Colin Archer-senter sprer seg verden over.

Transportkassen på 245 kg inneholdt en detaljert og solid modell av en av Colin Archers fire seilskuter, LEON, bygd av en amerikansk Colin Archer-entusiast, Doug McKenzie.  Et søk blant nære maritime museer viser at LEON-modeller er kjøpt inn av mange maritime museer, bla. National Maritime Museum, London og Sjøhistoriska museet i Stockholm.

Gaven er et interessant bidrag til Tolleroddens arbeid med en del av senterets pedagogiske innhold. Et innhold som kan inspirere framtidige generasjoner til å ta opp i seg Colin Archer unike handverkutøvelse. En kompetanse hvor sammenhengene mellom natur, teoretisk forståelse og handverk kan oppleves! Kanskje et modellverksted knyttet til prosjektet «Havet som gir velferd» kan se dagens lys som en del av senteret? Kanskje kan modellbygging etter originale tegninger bli en del av en vitalisering av Larviks Sjøfartsmuseums portefølje i samarbeid med andre frivillige entusiaster?

Fakta

Skonnertbriggen LEON ble bestilt av to brødre Herlofson fra henholdsvis Arendal og Frankrike.

De ønsket en frakteskute til bla å eksportere trevirke. Skuta skulle bygges etter Veritas strengeste regler med «malmne materialer» av både eik, amerikansk pitch pine, bøk og malmfuru. Innerhuden skulle forsterkes med reidere (jernbånd fra dekk til kjøl festet med bolter).

LEON gav god avkastning for sine eiere!

Bestillingen viser at skuta var 108 fot lang og 27 fot bred, og ikke for dyp til å bli konkurransedyktig i elveanløp og grunne farvann!

LEON hadde flere eiere i perioden 1880-1915. Siste eier var N. Realfsen i Porsgrunn. Det rapporteres i 1906 at aksjonærutbyttet var 35%   på 11 mnd. I 1907 økte utbyttet til 75%!

LEONS seilhistorie viser at hun hadde anløp over hele Europa, USA og Sør-Amerika ifølge «anløpslistene» som jevnlig ble publisert i avisene verden over på den tiden. LEON fortsatte å seile inn i 1. verdenskrig men forliste i en forrykende storm lastet med kull i overfart fra Edinburgh tirsdag 26.oktober 1915, men nådde ikke målet om å nå Norges kyst med sin verdifulle last. Historien forteller at mannskapet ble reddet frosne og utmattede av et annet skip «som sto han av» på vei til Stavanger.